Als je gezond bent heb je 1000 wensen, als je ziek bent heb je maar 1 wens

Hoge bloeddruk

De helft van de mensen boven de 50 heeft een verhoogde bloeddruk. Met het vorderen van de leeftijd wordt dit alleen maar meer. Opvallend is dat dit alleen zo is in de westerse maatschappij. Het zou dus wel eens iets te maken kunnen hebben met onze leefwijze.

Een hoge bloeddruk kan veel  oorzaken hebben (deze wordt echter in 95% van de gevallen niet gevonden). Het kan een gevolg zijn van aderverkalking, ontstekingen, nierproblemen, stress, hormonale onbalans of overgewicht of een combinatie hiervan.

Het is belangrijk om een hoge bloeddruk naar beneden te brengen, want zelfs een licht verhoogde bloeddruk blijkt uit grote onderzoeken gepaard te gaan met ernstig verhoogde risico’s op allerlei hart- en vaatziektes. Dit kan natuurlijk met medicijnen, maar met aanpassing van je leefstijl kun je ook heel veel doen!

Bij hoge bloeddruk is er vaak sprake van aanslag in de bloedvaten van iets wat je lichaam niet goed kan wegwerken. Voorbeelden hiervan zijn teer (dit kan jaren na het stoppen nog in de bloedvaten zitten) en melk. Veel mensen kunnen  de lactose in melk (zonder dat ze dit merken) niet goed verteren. Dit kan op verschillende plaatsen in het lichaam blijven "plakken" o.a. in de bloedvaten. Met bioresonantie kan ik testen of dit het geval is en dit oplossen (met behulp van specifieke middelen).

Wat brengt de bloeddruk nog meer omhoog?

  • Eén van de belangrijkste verhogers van de bloeddruk is een overdaad aan suiker en geraffineerde koolhydraten, zoals brood, pasta, koekjes enz. Deze “snelle” koolhydraten zorgen na de vertering voor een snelle stijging van de glucosespiegel  in het bloed. Een overmaat aan glucose in het bloed bindt zich aan allerlei eiwitten in het lichaam zoals collageen en elastine. Deze bevinden zich o.a. in de huid, het kraakbeen en in de wanden van onze bloedvaten. Deze zg. cross-links zorgen ervoor dat alles minder elastisch wordt. Onze huid gaat rimpelen, het kraakbeen in onze gewrichten slijt sneller, waardoor we pijnlijke en stijve gewrichten krijgen. Ook in de wanden van onze bloedvaten zorgen de hoge glucosespiegels ervoor dat de elasticiteit steeds minder wordt, waardoor de bloedvaten star worden en de bloeddruk gaat stijgen.
  • Stress
  • Roken
  • Overgewicht
  • Te weinig beweging
  • Te veel transvetzuren en geharde vetten in o.a. koekjes, chips, snacks, kant- en klaar-maaltijden, pakjes, zakjes en sauzen.
  • Drop, niet het zout is hier de veroorzaker, maar de glycyrrhizine.

Hoe kun je de bloeddruk omlaag brengen?

  • Veel groente en fruit. De mineralen hierin spelen een belangrijke rol bij een te hoge bloeddruk.
  • Vitamine K2. Dit kun je slikken als supplement of je neemt elke dag wat zure, gefermenteerde zuivel zoals yoghurt en kwark.
  • Eet volop omega 3 en 9. Omega 3 zit in vette vis zoals haring, ansjovis, sardines, makreel, zalm en tonijn.  Plantaardige omega 3-bronnen zijn algenolie (kan ook in capsulevorm), walnoten, walnootolie, hennepolie, lijnzaad, lijnzaadolie en koolzaadolie. Het vetzuur DHA is het belangrijkste vetzuur voor bloeddrukverlaging. Dit zit in vette vis en algen(olie).
    Omega 9 zit vooral in olijfolie, gebruik dit dagelijks (onverhit).
  • Zorg voor voldoende vitamine C. Vitamine C is een natuurlijke bloedvatverwijder en zorgt voor gezonde, flexibele vaten.
  • Knoflook en uien verhogen het goede HDL-cholesterol , zijn bloeddrukverlagend en remmen de klontering van bloedplaatjes.
  • Gebruik in plaats van keukenzout Keltisch zeezout of Himalayazout.
  • Minimaal een half uur lichaamsbeweging per dag
  • Elke dag een stukje pure chocolade met minimaal 70% cacao
  • Noten, zaden en pitten.
  • De Bicom is heel effectief in het verlagen van de bloeddruk!

 

 

Praktijk in Sleen

De praktijk is gevestigd in het Banyan Centrum Drenthe aan De Goornhoek 1 / 2 in Sleen.
Voor het maken van een afspraak belt u:
06-28 14 30 26 of gebruikt u het
contactformulier