Als je gezond bent heb je 1000 wensen, als je ziek bent heb je maar 1 wens

Overgewicht

Heb je het idee dat je helemaal niet veel eet en toch aankomt? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt gewoon de verkeerde dingen eten. De meeste mensen eten veel te veel geraffineerde koolhydraten en te weinig eiwitten en goede vetten. Calorieën tellen heeft geen zin, de ene calorie is namelijk de andere niet. Koolhydraten en eiwitten leveren 4 calorieën per gram en vetten 9 calorieën. Toch kun je deze calorieën niet domweg bij elkaar optellen. Koolhydraten worden namelijk heel efficiënt verteerd en in energie omgezet zonder al te veel verlies. Koolhydraten in vezelrijke voeding kost al meer energie om te verteren. Het kost veel meer energie om eiwitten en vetten te verteren. De vertering van eiwit tot aminozuren kost al gauw 30 procent van de energiewaarde. Wanneer ons lichaam vervolgens de aminozuren wil gebruiken voor energie, dan moeten deze eerst nog worden omgezet in glucose. Dit kost ook weer energie. Hierdoor levert eiwit netto slechts maximaal 2 calorieën per gram op. Koolhydraten worden puur gebruikt voor energie, een teveel wordt opgeslagen als vet. Eiwitten en vetten worden over het algemeen eerst gebruikt als bouwstof voor celmembranen, spieren etc. en voor de omzetting van allerlei stoffen als enzymen en hormonen. Dit kost ons lichaam energie. Na deze stofwisseling komt er uiteindelijk een veel kleiner deel dan de 4 en 9 calorieën beschikbaar als netto energie.

Bovendien verzadigen eiwitten en vetten veel meer, waardoor we minder eten. Snel verteerbare koolhydraten zorgen voor een snelle stijging van glucose in het bloed. Dit zorgt voor een insulinepiek om de glucose weg te werken uit het bloed.  Hierdoor daalt de glucose in het bloed razendsnel, met als resultaat dat je een paar uur later weer rammelt van de honger. Je moet ook weer niet te veel eiwitten eten, want daardoor verzuurt het lichaam en lopen allerlei processen veel minder goed. Eet vooral meer groente, niet alleen ’s avonds, maar probeer ook zoveel mogelijk groente te eten bij de andere maaltijden, bv ’s ochtends een smoothie of gebakken eieren met champignons en ’s middags soep met veel groente of een salade.

Moeilijk afvallen kan ook te maken hebben met de hormonen. Als deze uit balans zijn, is het ook heel moeilijk en soms zelfs onmogelijk om gewicht te verliezen. De hormoonbalans heeft ook veel met voeding te maken.

 

 

Praktijk in Sleen

De praktijk is gevestigd in het Banyan Centrum Drenthe aan De Goornhoek 1 / 2 in Sleen.
Voor het maken van een afspraak belt u:
06-28 14 30 26 of gebruikt u het
contactformulier